60 miljoen mensen wereldwijd gebruiken nu Spotify tegen betaling, volgens berichten in onder meer The Verge en The Financial Times. In totaal noteert de Zweedse startup 140 miljoen gebruikers.
De muziekdienst groeit daarmee onverminderd hard. In de laatste twaalf maanden haalde Spotify een derde van de betalende leden binnen. De voornaamste concurrent, Apple Music, blijft ver achter, zowel qua totale gebruikersaantal (27 miljoen) als wat betreft het groeitempo. In maart zat Spotify nog ‘slechts’ op 50 miljoen betalende leden.
Op naar de 8,5 miljard euro
In Stockholm zal Spotify de ontwikkeling met tevredenheid gadeslaan, niet in de laatste plaats omdat het bedrijf naar verluidt later dit jaar naar de beurs wil gaan. Investeerders pompten tot zover al 1 miljard dollar in het bedrijf, wat de waarde ongeveer inzet op 8,5 miljard dollar (7,2 miljard euro). De oprichters denken dat een waarde van 10 miljard dollar haalbaar is (8,5 miljard euro). Persbureau Reuters meldde in mei op basis van ingewijden zelfs een geschatte waarde van 13 miljard dollar (11 miljard euro).
De beursgang kan echter een bijzonder karakter aannemen, omdat Spotify naar verluidt overweegt om voorafgaand aan de notering geen investeringen meer te accepteren.
De successen van Spotify spelen zich verder ook achter de schermen af. De onderneming onderhandelde met platenmaatschappijen zoals Universal Music en Sony Music om minder te hoeven betalen voor de miljoenen liedjes in de bibliotheek. Ook Warner Music lijkt op het punt te staan om door de knieën te gaan.
Podcast richting nieuw publiek
Spotify consolideert dus haar toonaangevende positie. Tijd voor een breder aanbod, moet oprichter Daniel Ek gedacht hebben. Zijn bedrijf stoft met die intentie een sluimerende podcast-afdeling af. Die startte Spofity eerder dit jaar in relatieve stilte en wil drie nieuwe series onthullen om gebruikers langer 'in de app' te houden. Dat schrijft Bloomberg report. Het gaat om de Engels-talige podcasts Reply All, Pod Save America en The Bill Simmons Podcast.
Producent Matt Lieber van de eerstgenoemde is in zijn nopjes met de ontwikkeling. "Er is veel potentieel voor Spotify om verhalen om deze verhalenvertellers te promoten richting een veel groter publiek. Een publiek dat bovendien al in de luistermodus zit", zegt hij tegen Bloomberg.